Cud inżynierii: dziewięć akrów dachu z drewna masywnego

Rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego Portland (PDX) w stanie Oregon jest największym na świecie projektem z drewna masywnego, jaki kiedykolwiek podjęto. Otwarto ukończoną w sierpniu nową część głównego terminalu, która podwoiła przepustowość międzynarodowego lotniska. W toku jest już druga faza rozbudowy, a jej zakończenie planowane jest na początek 2026 roku. Inwestycja umożliwi obsługę do 35 milionów pasażerów rocznie do 2045 roku.

Zaprojektowana przez ZGF Architects rozbudowa terminalu kosztowała 2 miliardy dolarów. Użyto 3,5 miliona stóp desek, z których wykonany jest dach, podłogi i panele ścienne. Aby wspierać lokalną gospodarkę, surowiec pozyskano w promieniu 300 mil od lotniska i pochodził głównie z małych rodzinnych lasów.

Terminal odzwierciedla naturalne piękno północno-zachodniego Pacyfiku. Przywołuje na myśl spacer po lesie, z rozległymi widokami na lotnisko i okoliczne krajobrazy. Wnętrza są nasycone naturalnym światłem i zielenią, tworząc środowisko, które współgra z wyjątkowym charakterem regionu.

Wyróżniający się masywny drewniany dach ma powierzchnię 9 akrów. Symbolizuje zarówno historię, jak i przyszłość zrównoważonego projektowania z drewna. Jego konstrukcja jest zbudowana z masywnych paneli ze sklejki, belek z drewna klejonego warstwowo i drewnianej kratownicy. Jest odzwierciedleniem tradycyjnych technik tkackich charakterystycznych dla regionu. Czterdzieści dziewięć świetlików o różnych kształtach i rozmiarach, filtruje naturalne światło do sześćdziesięciu procent terminalu.

Dach jest zaprojektowany tak, aby wytrzymać trzęsienie ziemi o sile 9,0 stopni w skali Richtera. Jest podtrzymywany przez słupy w kształcie litery Y z łożyskami izolującymi wstrząsy sejsmiczne, co pozwala na ruch boczny podczas zagrożenia sejsmicznego.

Architekci duży nacisk położyli na wygodę i dostępność oraz zmniejszenie stresu powszechnie związanego z podróżą lotniczą poprzez stworzenie spokojnego środowiska wypełnionego naturalnymi elementami. Rezultatem ich starań jest przestrzeń, w której pasażerowie mogą się zrelaksować dzięki szlakom komunikacyjnym z posadzonymi drzewami, kaskadowym ogrodom, 5 tysiącom strategicznie rozmieszczonym roślinom, a także miejscom do siedzenia i meblom miejskim zachęcającym do odpoczynku.

Zamiast budowy całkowicie nowego, port w Portland zdecydował się na stopniową renowację i rozbudowę istniejącego terminalu, aby utrzymać pełną operacyjność przez cały pięcioletni okres budowy. Prefabrykowany drewniany dach, który stanowi zadaszenie dla rozbudowanego lobby, strefy odpraw i strefy bezpieczeństwa, odegrał kluczową rolę w zminimalizowaniu zakłóceń. Strategia ta nie tylko pozwoliła zaoszczędzić czas i koszty, ale także zmniejszyła ślad węglowy projektu.

Projekt: Główny terminal lotniska PDX

Miejsce: Portland, Stany Zjednoczone

Biuro architektoniczne: ZGF Architects

Inwestor: Port Lotniczy w Portland

Generalny wykonawca: Hoffman Skanska Joint Venture

Partner handlowy odpowiedzialny za drewno masywne: Swinerton Mass Timber

Producenci drewna masywnego: Calvert, Freres, Zip-O-Laminators

Fot: Ema Peter Photography