Parkowanie w centrach miast lub w pobliżu węzłów komunikacyjnych to problem dotykający większości aglomeracji. W niemieckim mieście Wendlingen rozwiązano go budując 5-piętrowy parking w sąsiedztwie dworca. Wykorzystano do tego lokalne drewno, magazynując tym samym CO2 – inny poważny problem zurbanizowanych przestrzeni. Oddany do użytku we wrześniu br. zastąpił parking naziemny po przeciwnej stronie dworca, który został wyburzony pod nowy biurowiec.
Owalna konstrukcja o wysokości 18 m, z wyjątkiem klatek schodowych i nawierzchni jezdni, jest zbudowana w całości z drewna. Połączenia śrubowe i brak materiałów kompozytowych umożliwiają jej łatwy demontaż, posortowanie i ponowne wykorzystanie materiałów.

Innowacyjność obiektu nie ogranicza się wyłącznie do zastosowanego budulca. Ponieważ zgodnie z założeniem, ma być zrównoważony, został zaprojektowany na możliwie najdłuższy okres użytkowania, dlatego już na etapie planowania przewidziano przyszłość z mniejszą ilością samochodów, a tym samym potrzebną mniejszą ilością miejsc parkingowych. Wysokość przestronnych pięter – 2,35 metra i brak kolumn, naturalnie oświetlony wewnętrzny dziedziniec zastępujący centralną rampę dla pojazdów powodują, że każdy poziom można ponownie wykorzystać i zaadaptować na pomieszczenia mieszkalne i robocze. Konstrukcja parking został zaprojektowana w taki sposób, aby można go było rozbudowywać etapami.

Parking w Wendlingen jest drugim zrealizowanym projektem w ramach Międzynarodowej Wystawy Budowlanej 2027 StadtRegion Stuttgart (IBA’27).
– Drewniany parking w Wendlingen jest pragmatycznym przykładem tego, jak radzić sobie z problemami z mobilnością. Prawie żadna z naszych inwestycji sąsiedzkich nie posiada parkingów podziemnych – są drogie, zużywają ogromne ilości szarej energii i są mało elastyczne. Garaż naziemny, taki jak ten w Wendlingen, oferuje miejsca parkingowe potrzebne już dziś, ale jest bardziej ekonomiczny i może odpowiadać na zmieniające się potrzeby przyszłości. Wielopoziomowy parking w Wendlingen to most do przyszłości, w której będzie mniej samochodów – mówi Andreas Hofer, dyrektor IBA’27.
Parking służy również jako ochrona przed hałasem dla nowej dzielnicy realizowanej w pobliżu dworca.
Projekt: Parking Garage Schwanenweg, Wendlingen
Inwestor: miasto Wendlingen am Neckar
Architekt: herrmann+bosch architekten
Inżynieria konstrukcyjna: knippershelbig
Współpraca: PLETSCHACHER HOLZBAU, dieholzbox, Planstatt Senner, Internationale Bauausstellung 2027 StadtRegion Stuttgart (IBA’27), SHERPA Connection Systems GmbH